In Nederland mag je wel omhoog schoppen, maar niet omlaag…

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

In ons kikkerlandje, waar een lunch een broodje kaas is, en waar ontzettend veel mensen prat gaan op onze vrijheid van meningsuiting, mag stiekem heel veel niet. Sylvia vindt het maar raar. 

Gewichtige mensen
Létterlijk gewichtige mensen. Ook wel bekend als ‘dikke mensen’.  Je mag het blijkbaar wel hebben over ‘skinny bitches’ en ‘gratenpakhuizen’, en dat dat lelijk is. Daar komt dan twee keer een lafjes ‘nou nou, #doeslief’ op, maar o wee als ik zeg ‘die ziet er toch serieus niet uit met haar maat 44 in een skinny jeans en strak truitje’. Dan kan ik beter een safe house gaan zoeken.

Auto’s
Iemand die een hele dure (sport-)auto koopt, ook al rept hij/zij daar in de openbaarheid met geen woord over, is hoe dan ook een uitslover en een opschepper en waar heeft diegene dat wel niet van betaald? Maar o wee als ik zeg ‘Wat een lelijke rammelbak’ tegen iemand die een goedkope oude tweedehands auto heeft gekocht.

Kleding
Iemand die enkel in designerkleding loopt van modehuizen als Chanel en Louis Vuitton is oppervlakkig, heeft geen smaak en neemt de moeite niet om zelf na te denken over haar garderobe. Maar als ik zeg dat je er met die jurk uit de tweedehands, o nee, pardon, ik bedoel natuurlijk ‘vintage winkel’ uitziet als een vogelverschrikker op speed, dan ben ik een bitch die niet snapt dat over die outfit is nagedacht, die is originéél.

Kinderen
O help, kínderen … Als je zegt dat je kind een jaar heeft overgeslagen, nu tweetalig gymnasium doet en op hockey- én pianoles zit, dan zegt dat niks behalve dat ik een ‘akelig pushy tiger mom’ ben en dat mijn kind vast en zeker elk weekend XTC gebruikt, zich in een coma zuipt en straks compleet ontspoort met zo’n heks als moeder. Maar o wee als ik over een dikke, rokende vmbo-er zeg dat het misschien wel een goed idee is om iets te doen aan de lifestyle zodat hij/zij straks betere kansen heeft op de arbeidsmarkt. Doe maar een extra kluis om dat safe house heen!

Geld
Jawel, géld. Iemand die een Rolex van 15.000,- euro koopt, of Louboutins van 5.000,- euro. Binnen een paar seconden komen de reacties waarom dat klinkklare onzin is en dat Pietje precies hetzelfde, zo niet beter, heeft gekocht voor een fractie van dat geld. En hoe beláchelijk het is om zoveel geld uit te geven aan zulke onzin. Ehh…ik weet niet hoor, maar is het jouw geld? Gaat het je überhaupt iets aan? En o wee als ik tegen een fan van de Action of Primark zeg dat ze rommel kopen en bijdragen aan belabberde arbeidsomstandigheden. Pffffft. Dan weet ik weer wat er bedoeld wordt met de ‘grotten van Facebook’…

Gewoon jaloers?
Is het calvinisme? Is dit nu ‘typisch Nederlands? ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg?’ Ik neig toch naar iets anders, namelijk naar een groen-driekoppig-monster dat luistert naar de naam ‘Jaloezie’.

geschreven voor #SAAR, publicatiedatum 26 augustus 2019 *