Hoe moeilijk kan het zijn? Kap er gewoon mee!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het is het gesprek van de dag: waarom we in Nederland maar blijven appen in de auto en op de fiets. Libelle’s Sylvia geeft haar ongezouten mening over dit hot topic. “Kom op mensen, hoe moeilijk kan het zijn? Als je in je auto stapt, of op de fiets, dan ga je niet zitten/lopen appen. Punt. Simpel.” 

Uit élk onderzoek blijkt dat het merendeel van ons kikkerlandje vindt dat autorijden en fietsen in combinatie met een mobiele telefoon niet bepaald een ‘match made in heaven’ is. Sterker nog: Bijna iedereen keurt het ronduit af. Hoe kan het dan dat vandaag de dag 38% (!) van de automobilisten nog stééds belt met een telefoon aan zijn/haar oor?

Levensechte robot

Is die 38% stiekem een levensechte robot en worden zij dus niét afgeleid? Zijn zij geprogrammeerd en word ik, simpele ziel die het ziet, gewoon in de maling genomen? Dat zou wat zijn zeg, want ik toeter ook nog naar ze, maak dan het ‘belgebaar’ en krijg als welgemeend bedankje vaak zo’n mooie middelvinger. Want ik betuttel natuurlijk, waar bemoei ik me mee. Nou beste chauffeur/ fietser, ik bemoei me met iets wat ons allemaal aangaat: veilig aankomen op de plek van bestemming.

‘Een beetje dom’ 
Het is toch te dom voor woorden dat Nederlanders zeggen bezorgd te zijn over deze hardnekkige gewoonte maar vervolgens weigeren er zelf iets aan te doen? Of is een groot deel eigenlijk ‘een beetje dom’? Persoonlijk zou ik zeggen ‘oerstom’, maar van de week zei iemand me dat ik dingen niet zo onaardig mag zeggen, vandaar ‘een beetje dom’. Of nee, sorry, het is niet eens dom. Het is een keuze want jij kunt dat prima zelf beoordelen.

Tsja, en daar ga je dus de mist in: Op het moment dat de consequenties groter zijn dan jijzelf, het meer mensen raakt dan alleen jijzelf, dan is die keuze toch nét even iets minder vrij. Daarom staan er ook van die pittige boetes op. Een boete van 230,- euro om precies te zijn. Mogen er van mij gerust 500 worden. Dan leer je het wel af. Of gewoon direct een week rij-ontzegging, nog beter.

Vanzelfsprekend
Waarom is het niet vanzelfsprekend dat je niet reageert op oproepen en berichtjes van je telefoon als je niet handsfree kunt communiceren? Dat zou toch net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het omdoen van je gordel, en het inmiddels welbekende “don’t drink and drive”.

Voorbeeldfunctie
En waar ik domweg met m’n verstand niet bij kan, is dat uitgerekend een Enzo Knol, met 1,4 miljoen volgers op Instagram en 2 miljoen volgers op YouTube, zo oliedom is dat hij zich niet bewust is van zijn voorbeeldfunctie en doodleuk gaat zitten bellen in de auto. En ja, het was spoed, en ja, het moest even snel. Allemaal waar… En, ook waar: Hij gedraagt zich echt heel netjes en gaat niet in discussie. Kudo’s.

En toch vind ik het stom. Zó veel jonge mensen kijken naar hem, volgen hem, willen hem zijn. En wat zegt hij: ‘Ja, jammer van die 230 euro’… Kom op hé, doe wat met je invloed en maak een speciale vlog om die jongeren te vertellen dat ze het gewoon moeten laten. Voeden zij vervolgens hun ouders wel op.

Veilig thuiskomen
Iedereen wil namelijk graag veilig thuiskomen. Dat betekent dat er heel veel mensen onderweg zijn.  Ga een keer bij een school staan, en kijk eens hoeveel fietsers daar al append voorbij gaan. Word je daar blij van? Lijkt me niet.

Ik ga niet de heilige boon uithangen en zeggen dat ik het nog nóóit gedaan heb. Kon ik dat maar. Maar sinds drie jaar ben ik me er wel veel meer van bewust, en ik durf te zeggen dat het me het laatste jaar ook niet meer “is gebeurd”.

Dus, als je van jezelf weet dat je er moeite mee hebt om in het verkeer langer dan vijf minuten gescheiden te leven van je mobiele telefoon, leef dan maar MONO.  Hoe dom je de campagne en de naam misschien ook vindt, de methode werkt, en daar gaat het om.
* Zoals geschreven voor, en verschenen op, #LibelleNL d.d.  16 nov 2018 *