Hoe ik mezelf compleet tegenspreek …

Vorige week zei ik nog dat ik niet zo van de lijstjes ben. En raad ‘ns waar ik vandaag mee kom? Jawel, een lijstje. Gelukkig ben ik ook maar vrouw en mag ik van gedachten veranderen. Dat kun je natuurlijk creatieve armoede noemen, maar feit is dat ik in 2019 een aantal dingen wil doen, en ook juist niet meer doen. En ik heb bedacht dat de kans dat ik dat allemaal ook daadwerkelijk doe, een heel stuk groter is door het te delen met jou.

Want dan word ik er met enige regelmaat aan herinnerd. Te pas en te onpas. Ik weet van mezelf dat ik dingen beter doe met de welbekende stok achter de deur. Hoe beroerd ik het ook vind om toe te geven, ik heb echt een té groot gebrek aan zelfdiscipline.

Iets starten, is heel leuk, maar het vólhouden… Het was deze week al een paar keer in het nieuws. We beginnen op 1 januari vol goede moed met onze goede voornemens om vervolgens op 12 januari het bijltje er weer net zo vrolijk bij neer te kwakken.

Ik herken mezelf daar wel in. Bij hardlopen bijvoorbeeld. Ik loop hard omdat ik dat leuk vind. Het schema? Gewoon, vier weken lang, drie keer per week, en dan weer vijf maanden niet. Lief daarentegen kan er de lol niet van inzien, maar gáát gewoon. Want het is goed voor ‘m. Zegt ‘ie.

Yoga. Doe ik omdat ik het leuk vind. Behalve één uit de hand gelopen pauze doe ik dit al jarenlang. Ik vind het fijn, het voelt goed. Lief doet enkel mee omdat hij vindt dat hij moet bewegen. Ik snap daar dus niks van. Hoe kun je iets wat je niet leuk vindt, volhouden?

Hij ontbijt elke dag met mijn zelfgemaakte muesli, beetje vers fruit en yoghurt. Ik ontbijt bijna nooit, ja, met een zwarte koffie. Maar dat schijnt niet heel hoog te scoren qua ‘verantwoord ontbijt’. Nou, dat soort dingen dus.

Bon, daar gaan we, mijn lijstje met (goede) voornemens:

1) Elke maand twee boeken lezen
Dit zóu voor een geboren boekenwurm als ik het meest makkelijke doel moeten zijn, maar de boeken hebben tegenwoordig een geduchte concurrent en die luistert naar de naam Netflix. Hij is altijd aanwezig en verleidt me elke keer met nieuwe films, nieuwe series of nieuwe seizoenen van series.

2) DryJanuary
Geholpen door een eerlijke terugblik, kan ik niet anders dan concluderen dat ik de afgelopen zes weken fors meer heb genoten van de wijn en champagne dan voorheen. Dat is niet gezond, én het is niet handig voor mijn garderobe (iets met suiker, carbs en alcohol die de weg naar mijn heupen blindelings weten te vinden).

Aangespoord door onder andere Manon Meijers en lieve collega Wies Verbeek heb ik me aangemeld bij Ik PasIk ga voor de 30 dagen in januari. Ik weet dat ik het mezelf altijd weer lastig maak, omdat ik in die maand ook jarig ben, maar ja, zo is er natuurlijk altijd wel een excuus.

3) De vier kilo die ik te veel weeg kwijtraken
Vóór 1 maart. Met die 30 dagen geen alcohol maak ik al een goede start. Daar voeg ik dan nog aan toe: Geen chips en geen choco. Wél yoga. Misschién wat andere sporten.

O ja, en drie à vier keer per dag eten, in plaats van maximaal twee. Ook al zie je het nog niet, mijn buik voelt alsof ik zwanger ben van een foodbaby, en nee, dat voelt niet lekker.

4) Mensen uit laten praten
Ik meen heel vaak te weten wat iemand gaat zeggen. Dat blijkt ook bijna altijd te kloppen, maar tóch wordt het door deze en gene als ietwat irritant ervaren. Met name door degene die altijd zo lief is me goedemorgen te zoenen, dus tsja, die relatie hou ik graag goed. Ook al snap ik niet wat het probleem is. Ik bedoel, het spaart toch gewoon tijd en uitleg?

5) Mandarijntjes niet alleen kopen, maar ze ook opeten
Als ze alleen voor de deco zijn, kan ik net zo goed plastic exemplaren kopen.

In het verlengde daarvan:

6) Beter voor mijn planten zorgen
Elke week een uurtje of twee voor mijn planten reserveren. Water geven, dooie blaadjes eruit halen en liefdevol toespreken. Hoe moeilijk kan het zijn?

En, last but not least:

7) Een record verbreken
Nee, niet dat van Beyoncé of Dafne Schippers. Wel eentje van mezelf. Liefst één op het sportieve vlak. Bijvoorbeeld minimaal tien weken achter elkaar 1x per week hardlopen. Hoe ik dat precies ga doen, weet ik nog niet, maar ik heb voldoende hardlopers om me heen, dus het komt goed! Bovendien, ze lezen dit, dus ontsnappen kan al niet meer 😉


Rest me voor nu enkel nog je een gezond en liefdevol 2019 te wensen. Niet meer, niet minder. Geen supercalifragilisticexpialidocious reizen, selfies en vakanties.
Om me heen is té veel groot verdriet en zie ik te veel mensen worstelen om het nieuwe jaar überhaupt lachend in te gaan. Dus laten we elkaar in 2019 koesteren, vasthouden en helpen.