Ga toch weg met je #BlackFriday

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vorige week begon het: een tsunami aan ‘Black Friday’ e-mails in mijn inbox. Het is net als met pepernoten: elk jaar komen ze vroeger, maar waar ik pepernoten lekker vind en ze kan eten tot ik misselijk word, komt Black Friday nu al mijn neus uit. Nu shop ik echt graag, maar Black Friday is gewoon nep. Het zou nog niet zo erg zijn als mensen zich dat bewust waren, maar nee, hoor, het is net als met die bluetooth oordopjes van de MediaMarkt : mensen gaan er als hersenloze idioten op af.

Van puber tot bejaarde

Elk jaar zie ik mensen op t.v. als holbewoners over elkaar heen buitelen om een doos te kunnen buitmaken. Ze zijn letterlijk aan het touwtrekken, met een jas als buit. Het lijkt wel alsof er alleen nog maar reptielenbreinen regeren: puur primaire reacties. En niet alleen door mensen bij wie je aan het uiterlijk iets zou kunnen afleiden, zoals pubers en jonge volwassenen die vechten om een bepaalde sneaker. Nee hoor, ook ‘keurige dames met permanentjes’, alleen vechten die dan om een servies met bloemetjes. Stiekem geniet ik best wel als zo’n doos met servies vervolgens in duizend stukken op de grond valt.

Grondige voorbereiding

Mensen hebben complete strategieën en bereiden zich beter voor op Black Friday dan de gemiddelde hardloper op de New York marathon. Sportkleding die makkelijk zit, gymschoenen, en, de meest afgrijselijke: zo’n eng heuptasje met daarin geld, sleutels en portemonnee, want ja, je moet wel je handen vrij hebben en wilt ook niet het risico lopen dat je tas van je schouders glijdt tijdens het serviesworstelen. Voor je het weet, let je even niet op en gaat je concurrente ermee vandoor.

Goedkoop scoren

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van mooie spullen en heb als motto dat we de economie best een handje mogen helpen. Maar de akelige karaktertrekken die ik hier naar boven zie komen? Báh.

Wat ik ook niet begrijp: mensen gaan echt op zoék om iets te kopen. Ze hebben niks nodig, ze hebben geen speciale wens. Welnee, ze willen alleen maar goedkoop scoren. Kopen met zoveel mogelijk korting, terwijl veel aanbiedingen lang niet zo mooi zijn als de retail je graag wil doen geloven. En als je mij niet gelooft, lees dan dit artikel maar. Behalve hebberig, zijn mensen vaak dus ook nog ‘een beetje dom’.