Facebook zet actief in op antiracisme…daar vind ik wel wat van.

Één van de eerste dingen die we ‘vroeger’ bij marketing leerden over het schrijven van een businessplan was dat ‘de missie’, de basis was: Wat wil je bereiken met je organisatie, je bedrijf? Waar sta je voor?

Tegenwoordig praten we over ‘MVO’: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wat mij betreft dekt dit de lading veel beter want hier vertel je wat je doet om als bedrijf jouw plek in de samenleving te verdienen. Zoals mijn Lief al een jaar of 25 roept: ‘Wat is jouw toegevoegde waarde?’ Wat mij betreft één van de beste vragen ever, voor iedereen.

Maar goed, terug naar MVO. Hierbij gaat het onder andere over het milieu: Wat doe je aan recycling? Hoe ga je om met water en klimaatbeheersing? Hoe verwerk je de toner van de printer enz. enz.

Het gaat ook over duurzaamheid. Dat je bijvoorbeeld niet meedoet aan ‘Black Friday’-shit en ook niet meegaat in de ‘Fast Fashion-waanzin.

Wat er ook instaat, is hoe je omgaat met je mensen, dat iedereen kansen krijgt. Dus ook iemand met een lichamelijke beperking, bijvoorbeeld slechtziendheid, of een verstandelijke beperking zoals officieel omschreven in DSM-V .

Én: dat je tegen racisme bent, en misschien zelfs wel dat je je daar ook actief voor inzet.

Al dit soort dingen dus. Dat recht heb je want je bent een bedrijf, een organisatie met medewerkers. Als iemand zich daar niet in kan vinden, moet diegene er ook vooral niet solliciteren maar iets zoeken wat beter past.

Vervolgens krijg je, als je het goed doet tenminste, klanten. Hopelijk heel veel. Je investeert in je marketingcommunicatie, doet daar veel aan, en je groeit, en je groeit, en je wordt, zoals we dat zo mooi noemen, een wereldspeler. Denk aan een Nike of Coca-Cola. Of Facebook. Voor Facebook is het écht een prestatie van formaat want ze verkopen niet eens een fysiek product.

Facebook is immers een platform, een ‘gratis’ platform zelfs, waar iedereen, dus echt élke ‘Jan-met-de-pet’, ‘Henk & Ingrid’ en elke ‘OK Boomer van deze wereld heel eenvoudig gebruik van kan maken.

‘Gratis’ staat bewust tussen aanhalingstekens want maar heel weinig in dit leven is gratis. De harde dollars en euro’s verdient Facebook aan bedrijven die betalen voor advertenties, én het verkrijgen van informatie over jouw surfgedrag. Dat is veel geld waard. Het gros van de mensen in Nederland lijkt dit (nog) niet zo goed te snappen, maar dat terzijde.

En toen, op zomaar een dinsdag, scherpte Facebook haar spelregels aan: Facebook zet actief in op antiracisme , en daarmee ook op de traditionele ‘Zwarte Piet’. Dat hoef je niet leuk te vinden. Dat mag, dat is je goed recht. We hebben hier in Nederland vrijheid van meningsuiting. Dat staat in de wet. Maar, dikke maar: vrijheid van meningsuiting zoals die is vastgelegd in onze grondwet, heeft níks te maken met iets wel of niet kunnen posten op een sociaal netwerk dat gerund wordt door een bedrijf.

Eerlijk gezegd vond ik het bericht wel even een verademing tussen de alsmaar voortdurende tsunami aan corona-berichten, maar daarna gebeurde wat ik al op mijn Hollandse klompen kon aanvoelen: mensen gingen ‘los’, vinden de nieuwe regel belachelijk, en vonden zichzelf bijzonder grappig omdat ze op het o zo briljante (nót) idee kwamen om plaatjes te posten van ‘zwarte pieten’. Het regende uitroeptekens bij uitspraken over ‘onze tradities’ …

En weet je wat nu het mooie is? Dat maakt allemaal niks uit want Facebook bepaalt de regels op Facebook. Het is heel eenvoudig: niemand verplicht je om gebruik te maken van Facebook. Her en der wordt nu geroepen om een Nederlands platform. Newsflash: we hádden een Nederlands platform: Hyves. Ik was fan, betaalde zelfs voor extra bananen.

#hyves #ikmisdebanaantjes

Maar Hyves hebben we met z’n allen kapot laten gaan ten faveure van, jawel: Facebook. We verlieten dat mooie Nederlandse platform en masse om een account aan te maken bij die grote internationale concurrent. Hyves was kansloos. Edoch, du moment dat je een account aanmaakt op Facebook, ga je akkoord met hún gebruikersvoorwaarden, hún spelregels. Bevallen die je niet? Ook prima, dan word je geen lid van die club.

Want net zoals je fan bent van The Body Shop en heel bewust altijd daar shopt voor je cosmetica etc. omdat je zeker weet dat er geen dierenleed bij komt kijken, geldt het omgekeerde ook: als je helemaal géén fan bent van een merk, laat je het links liggen.

Net als ene meneer Van ’t Hek ooit een biermerk de nek om heeft gedraaid, kun jij als tegenstander van deze regel, Facebook nu boycotten. Mis je dan het contact met al die mensen? Ga lekker bellen, of skypen, of, doe ‘ns gek: schrijf een brief!

Ik hoop van harte dat je dat doet. Want op persoonlijke titel: ik ben heel blij met het besluit van Facebook. En ik denk en hoop dat als al die ‘pro-zwarte-piet’-mensen weggaan van Facebook, dat daarmee heel veel ‘Henk & Ingrids’/ PVV-en-FvD-stemmers óók verdwijnen. Want op de één of andere manier zijn dat heel vaak dezelfde mensen. En dan kan het heel misschien zomaar zo zijn dat Facebook weer een beetje gezellig en beschaafd wordt, misschien zelfs wel een beetje genuanceerd…

Reactie plaatsen