Chopard & Leon Martens: Happy Together!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Zet twee fantastische familiebedrijven bij elkaar en je krijgt schitterende resultaten.

Afgelopen zaterdag, 15 juni, vierden Leon Martens Juwelier (anno 1907), Schaap en Citroen Juweliers (anno 1888) en fameus juwelenmerk Chopard (anno 1904), hun 40-jarig ‘huwelijk’. Een gelukkig en succesvol huwelijk.

Dat deze families samen happy zijn, was goed te merken toen ik, voorafgaand aan het ‘black tie dinner’, mocht spreken met Marie-Louise Martens (mede-eigenaar van Leon Martens en Schaap en Citroen) en Karl-Friedrich Scheufele (co-ceo van Chopard). Het is mooi om te zien hoe mensen uit een familiebedrijf anders denken en werken dan multinationals.

Weliswaar lopen ‘werk en privé’ continu door elkaar heen maar dat vinden ze prima. Immers, de beste ideeën krijg je zelden tussen 9.00 en 17.00 uur, aldus Karl-Friedrich. Juist aan de keukentafel, of tijdens een wandeling ontstaan de mooiste ingevingen.

Waarbij hij aantekende dat zijn jongste dochter er vroeger ook weleens schoon genoeg van had: “Papa, elke keer als jullie het tijdens het eten nog over het werk hebben, moet je me CHF5 (vijf Zwitserse Frank) betalen!” Op mijn vraag of zijn dochter nu een rijke vrouw is, knikte hij lachend. Want dat er toch over Chopard gepraat werd, was natuurlijk onvermijdelijk.

Dat wordt bevestigd door Marie-Louise. Ook bij hen wordt altijd over ‘de zaak’ gepraat. Dat dit motiverend kan werken, blijkt wel uit het feit dat beide zoons inmiddels ook in het familiebedrijf actief zijn. Lex bij Leon Martens Juwelier, en Dennis bij Schaap en Citroen Juweliers.

Wat een familiebedrijf zo anders maakt, zit ‘m volgens beiden voor een belangrijk deel in betrokkenheid, lange termijnvisie én snel kunnen schakelen. Dus toen Marie-Louise en Karl-Friedrich aan het brainstormen waren over de opties om een extra dimensie aan hun samenwerking toe te voegen en het idee geboren werd voor een unieke collectie, kón dat ook.

En zo geschiedde: de unieke Happy Together collectie zag het levenslicht onder het vakkundige, artistieke en liefdevolle oog van Karl-Friedrich en Marie-Louise.

Rosé goud met bruine diamanten, één van de favoriete combinaties van Marie-Louise Martens, samengevoegd met een andere grote liefde van haar, Maastricht. De wereldberoemde Happy Diamonds van Chopard hebben namelijk gezelschap gekregen van hét symbool van Maastricht: de vijfpuntige ster. Een unieke collectie, met veelal limited items. Oorbellen, armbanden, drie horloges én, mijn persoonlijke favoriet, een lang collier.

Maar wat zijn nu de favorieten van Marie-Louise en Karl Friedrich? Ik vroeg het hen….

De favoriete stad van Karl-Friedrich is London, Marie-Louise vond het lastig kiezen en onthield zich van stemming. Een favoriet parfum daarentegen heeft ze wel: het Happy Diamonds parfum van Chopard. Dit parfum is helaas niet meer verkrijgbaar, maar, Christine, echtgenote van Karl-Friedrich en ook aanwezig bij het gesprek, leek met haar lach te zeggen dat het in de toekomst misschien wel weer terugkomt?

En dan de vraag der vragen: Hebben ze een favoriet sieraad? Karl-Friedrich wel: Het St. Moritz horloge, het eerste door hemzelf ontworpen horloge. Marie-Louise heeft, net als veel vrouwen, niet één favoriet. De emotie die verbonden is met een sieraad, samen met haar stemming en de gelegenheid, maakt dat ze regelmatig wisselt, maar de vintage sieraden van Chopard staan in haar top drie.

Meer zien van Martens? Klik dan hier 

Meer zien van Chopard? Klik dan hier

PS: Mocht je binnenkort naar Londen gaan…Ze hebben er nét een nieuwe flag ship store geopend in Bond Street!